Functie: Docent Sociologie en lid Examencommissie
Ik ben geboren en getogen in Turkije. Op mijn zeventiende kwam ik – in het kader van gezinshereniging naar Nederland. Kennis over Islam heb ik gekregen op het Imam-hatip Lyceum in Turkije. Die kennis is verdiept door autodidactische studie. Ik ben opgeleid als sociaal-cultureel werker (aan de Sociale Academie in ’s-Hertogenbosch). Daarna ben ik Sociologie gaan studeren (Erasmus Universiteit, Rotterdam). Na het eerste jaar, ben ik naar de VU in Amsterdam gegaan om Politicologie te studeren (Internationale Betrekkingen). Ik ben afgestudeerd op ’Om de plaats van de islam: een studie naar de opstelling van de Belgische en de Nederlandse nationale overheden inzake de institutionalisering van de islam’ een onderzoek naar het beleid van de Belgische en Nederlandse overheden inzake representativiteitsvraagstuk van moslims. Ik ben gepromoveerd op een onderzoek naar de rol van verenigingsleven voor de constructie van sociale realiteit van de participanten van een Turkse moskeegemeenschap in Amsterdam-West. De titel van mijn proefschrift is ‘Water en de kom; over leven in een moskeegemeenschap In Amsterdam’.
Vanaf 1995 ben ik als docent verbonden aan de tweede-graads lerarenopleidingen van Hogeschool Inholland (Amstelveen) en haar rechtsvoorgangers. In die opleiding verzorg ik voornamelijk de sociaal-wetenschappelijke vakken, zoals godsdienstsociologie, islamitische kunst en literatuur, intercultureel onderwijs, afstudeeronderzoek, stage- en studiebegeleiding. Daarnaast ben ik sinds 2017 lid van de examencommissie. Met ingang van het studiejaar 2018-2019 ben ik als docent aan de Islamitische Faculteit Amsterdam (IUA) verbonden. Ik verzorg het onderwijs in de sociaal wetenschappelijke vakken.
Ik geloof in de emancipatoire kracht van bottom-up ontwikkelingen. Ik voel me sterk betrokken bij initiatieven voor hoger onderwijs die niet alleen literair bezig zijn maar tevens verantwoordelijkheid nemen om een bijdrage te leveren aan een menswaardige samenleving. Mijns inziens is het rechtvaardig om voor een religieuze minderheid van een niet geringe omvang een eigen academische opleiding te creëren. Dat komt de emancipatie van die groep in de Nederlandse samenleving ten goede. Dat zijn voor mij belangrijke redenen om mijn expertise in te zetten voor de IUA.