Functie: Docent
Ik ben al vrij vroeg begonnen met het leren over de islam. In mijn opvoeding werd het leren van de Arabische taal, het lezen en memoriseren van de Koran, vanzelfsprekend geacht. Mijn vader is daarom mijn eerste leraar. Daarna heb ik zoals vele moslims weekendonderwijs genoten, waarbij het reciteren van de Koran en de Arabische taal leren vanzelfsprekend is. Na de middelbare school besloot ik naar Marokko, het geboorteland van mijn ouders, te gaan om daar kennis op te doen over de islam. Na een klein jaar in Marokko kwam ik terug in Nederland en schreef ik mij in voor de opleiding tot Leraar-Islamgodsdienst in Amsterdam. Ik heb de opleiding een aantal jaren gevolgd, maar niet afgerond. Na een tijdje verschillende studies te hebben gedaan waaronder Geschiedenis, maar deze niet volledig te hebben afgerond, schreef ik mij in voor de bachelor studie Religie en Levensbeschouwing aan de VU. Hierna heb ik aan dezelfde universiteit de masters Islamitische Verdieping en Islamitisch Geestelijke Verzorging afgerond. Mijn interesses op het gebied van de islam, levensbeschouwing en geschiedenis zijn echter breder. Mijn professionele interesses zijn de ‘Aqida/Kalam, Hadithwetenschappen, het leven van de Profeet (Sira), geschiedenis van de vroege islam, het vroege christendom en na-Bijbelse geschriften, Koran-manuscripten en tekstkritiek, om een aantal voorbeelden te noemen.
Wat betreft mijn relevante werkervaringen heb ik vooral gewerkt als onderwijzer, geestelijk verzorger en onderzoeker. Ik heb gewerkt voor islamitische en niet-islamitische organisaties. Tijdens en na mijn studies heb ik vooral gewerkt in het basisonderwijs als vakleerkracht godsdienst en coördinator identiteit op verschillende islamitische scholen. Ik heb ook als geestelijk verzorger gewerkt in de forensische psychiatrie en in een zorginstelling. In mijn rol als geestelijk verzorger werkte ik daarbuiten ambulant op het gebied van radicalisering. Als onderzoeker heb ik mijn eerste academische ervaring opgedaan aan de VU in Amsterdam. Voor de Faculteit Godgeleerdheid van de VU in het Centrum voor Islamitische Theologie heb ik mij bezig gehouden met het ondersteunen van verschillende universitaire docenten en was ik ook betrokken bij het organiseren van activiteiten rondom de interreligieuze dialoog. Bij dezelfde Faculteit heb ik de kans gekregen om onderzoek te doen naar moslims en jongerenwerk en oud-Arabische teksten. Ook heb ik voor de VU bijzonder bijgedragen in de aanvraag van een ambtsopleiding tot imams aan deze universiteit. Via het Instituut voor Islam Studies Dar-al-‘ilm heb ik meegewerkt als organisator van islamcongressen in 2009, 2010 en 2012. Na een aantal jaren als godsdienstleerkracht te hebben gewerkt op basisscholen, maakte ik de overstap naar het hbo-onderwijs. Op de Marnix Academie, een pabo in midden-Nederland, ben ik thans werkzaam als opleidingsdocent godsdienst en levensbeschouwelijke vorming. Ook geef ik het vak onderzoek en begeleid ik studenten in het kader van stage. Ik begeleid ook godsdienstleerkrachten van islamitische scholen en werk sinds 2022 bij de IUA.
De IUA is een onderwijsorganisatie in Nederland dat het doel heeft om islamitisch kaders op te leiden die de kennis, inzicht en vaardigheden beheersen waar de samenleving behoefte aan heeft. Met mijn veelzijdige achtergrond hoop ik op verschillende vlakken een bijdrage te leveren aan het streven om studenten op te leiden. Ik hoop in het bijzonder een bijdrage te kunnen leveren aan het opleiden van toekomstige onderwijzers, ook voor het islamitisch onderwijs in Nederland.
“Velen handen maken licht werk” (yaddu Allah ma’a al-jama’a).