Functie: Voorzitter College van Bestuur
Geboren in Turkije en getogen in Nederland, begon mijn religieuze scholing in de moskee in
Arnhem. Ik raakte steeds meer geïnteresseerd in de Islamitische traditie, en besloot in 1985
naar Syrië te gaan om meer kennis te vergaren. In Damascus heb ik een jaar gestudeerd.
Daarna ben ik naar een Imam Hatip Lyceum gegaan in Izmir, Turkije. Vanaf 1990 woon ik
weer in Nederland. Van 1991 -1996 heb ik de opleiding ‘Arabische, Nieuw-Perzische en
Turkse Talen en Culturen’ en ‘Arabisch en Islamwetenschappen’ aan de Radboud Universiteit
(Nijmegen) gevolgd, en ben afgestudeerd op ‘Maghâzî Ibn Abî Shayba’, een analyse van 505
ahâdîth over het leven van de profeet Muhammad.
Ik ben geschoold in onderwijsmanagement (Magistrum), hogeschool-docentschap (VU
Amsterdam), en veranderings-management (MIT Boston, USA).
Ik ben gepromoveerd aan Universiteit van Leiden op een onderzoek naar de religieuze identiteitsontwikkeling van islamitische basisscholen in Nederland. De titel van mijn proefschrift is ‘Waarom stichten jullie niet een eigen school?’
Ik heb gewerkt als godsdienstleerkracht op de islamitische basisscholen ‘Ibn-i sina’ (Arnhem), ‘Al-Inqade’ (Ede), en ‘Hidaya’ (Nijmegen). Van deze laatste school ben ik ook directeur geweest. Ik was beleidsmedewerker (IPC; Islamitisch Pedagogisch Centrum), coördinator en vakdocent van de ‘Lerarenopleiding Islamgodsdienst’ en vakdocent ‘Opleiding Imam/Geestelijke Verzorging’ (Hogeschool Inholland) en Geestelijk Verzorger (Huis van Bewaring te Arnhem en Grave en bij de psychiatrische instelling ProPersona in Wolfheze). Ook heb ik les gegeven in verschillende theologische vakken aan de Erasmus Hogeschool te Brussel. Op dit moment vervul ik af en toe de rol van imam van de ‘Ayasofya Moskee’ te Arnhem, en ben ik ‘Coördinator identiteitsbeleid en godsdienstonderwijs’ van de SIMON scholen. Verder ben ik tevens schrijver van enkele lesboeken voor het islamitisch godsdienstonderwijs.
Mijn passie voor de Islam en kennisdeling drijft me om IUA te leiden. Ik wil kennis over en begrip voor Islam in de Nederlandse samenleving bevorderen. Kennisdeling is de sleutel. IUA streeft naar dialoog en begrip tussen culturen en religies door educatie, training en onderzoek. Samen kunnen we een verschil maken in het bevorderen van tolerantie en harmonie.
‘Wees dorstig naar kennis’